piatok, 26. júla 2013

Citrónový extrakt



A tak som sa rozhodla, že dnes upečiem niečo citrónové...

A ako som tak mentálne hádzala do receptu ingrediencie uvedomila som si, že žiaden citrónový koláč nie je pravým citrónovým koláčom, pokiaľ v ňom nie je poctivý domáci extrakt. A tak som si ho, konečne, spravila (i keď  do dnešných koláčikov "dozrieť" nestihne). 


Extrakty sú všeobecne strašne super vec. Stačí kvapka do horúcej čokolády, či krému a je vybavené. Čokoľvek obyčajné sa vďaka nim mení na niečo tak trocha zázračné. Zabudnite na všakovaké čudné umelé arómy, vytiahnite spod postele tú fľašu vodky, z ktorej si potajme ulievate, zdrapnite pomaranče, citróny, mätu alebo čokoľvek, čo chcete mať pekne koncentrované a  šup-šup!

Základom extraktu je teda kvalitný alkohol (40% a vyššie). Najlepším je, samozrejme, vodka. Keďže je bez chuti, nemusíte sa báť, že by sa vám samotná chuť extraktu niečím "pokazila". Na druhej strane sa však ani nemôžete tešiť na nijakú zaujímavú, dobrodružnú chuť. Ak sa nebojíte experimentovať, môžete použiť akúkoľvek pálenku (hruškovica, jablkovica, slivovica...som si istá, že koncept slova pálenka ovládate teoreticky i prakticky). Ja som na citrónový extrakt použila hruškovicu (pretože som doma nič iné nenašla...ja totiž nepijem tvrdé, ja mám pod posteľou fľašu vína). Recept na extrakt vyzerá asi takto:

200ml alkoholu
kôra z jedného (poriadne umytého) citrónu
kávová lyžička kryštálového cukru

Kôru si môžete nastrúhať alebo orezať, ja som použila škrabku na zemiaky (používam ju na citróny a pomaranče, keď kandizujem kôru). Pripravenú kôru dáme do fľašky/skleneného pohára, pridáme cukor, alkohol, poriadne zatvoríme a pomiešame. Fľašku dáme na suché a trocha tmavšie miesto a čakáme. Už po týždni by mal byť extrakt použiteľný, no najlepšie je počkať si aspoň mesiac. 

Neviem ako vy, ale ja najbližšie utekám na nákup vodky, pomarančov, mandlí...a všeličoho iného, extraktovo použiteľného...

Recept na vanilkový extrakt nájdete TU.


2 komentáre:

  1. Super napad :) ale co budem robit s tou zvysnou vodkou ked pijem gin? :D

    OdpovedaťOdstrániť
  2. extrakt z gumových medvedíkov... na párty super vec

    OdpovedaťOdstrániť