piatok, 1. februára 2013

Karamelové cupcakes s krémom zo slaného karamelu




Ako som už veľakrát  spomínala, hoci rada pečiem a rada si sem-tam dám nejaký ten vkusný koláčik, nie som príliš na sladké a svoje „výtvory“ nejem skoro nikdy. Vždy ochutnám, pre istotu, aby sa nikto neotrávil, ale nejaké prepchávacie akcie sa u mňa nekonajú. Som človek, ktorý bežne sladkosti či čokoládu k životu nepotrebuje (samozrejme, aj u mňa sa sem-tam objaví obdobie, kedy sa správam ako besná tehotná vlčica a som schopná zožrať...áno, zožrať...všetko, čo sa nedokáže brániť).

Výnimka však potvrdzuje pravidlo. Väčšinou zjem zo svojich koláčikov maximálne jeden. Týchto som zjedla šesť...v priebehu dvoch hodín. A vôbec nešlo o vlčí hlad. Jednoducho...jednoducho boli skvelé. A týmto ich oficiálne pasujem za moje naj! Kombinácia karamelu a soli je NESKUTOČNÁ! Určite je to niečo, čo musíte vo svojom živote aspoň raz skúsiť.

Najskôr si pripravíme karamel, na ktorý potrebujeme
½ šálky kryštálového cukru (zostávam verná trojdecovej šálke)
3 polievkové lyžice masla
200ml smotany na šľahanie (izbová teplota)

Cukor rozpúšťame na miernom ohni, až pokým nemá hnedastú farbu (chvíľu to potrvá, takže buďte trpezliví).  Pridáme maslo, necháme rozpustiť a prilejeme smotanu. Tekutina nám troška zapení, ale my sa nezľakneme. Miešame ďalej, pokým nemáme peknú jemnú karamelovú omáčku. Ak sa vám v nej objavia kúsky karamelu, miešajte, pokým sa vám nerozpustia. Ak tieto kúsky nevyzerajú, že sa chcú rozpustiť (mne sa napríklad objavil jeden takýto karamelový kamienok), odložte ich na tanierik a počas pečenia ich cumlite ako cukríky.  Karamel nechajte chvíľu odstáť.


Základom je klasické cesto na biele cupcakes, ktoré nájdete TU (vanilku ani extrakt pridávať nemusíte). Do pripraveného cesta pridáme 3 polievkové lyžice karamelu a naplníme ním košíčky. Vrch každého naplneného košíčku ešte polejeme ½-1 čajovou lyžičkou karamelu



A šup s košíčkami do rúry! Pečieme ako vždy, pri 180 stupňoch približne 20minút. Nezľaknite sa, ak vám koláčiky trocha zhnednú, za všetko môže karamel. 


Keď máme koláčiky vychladnuté, pripravíme si krém.  Môj bol robený tak trocha od oka (lepšie povedané, od jazyka). Ako základ budeme potrebovať 120g masla a a 130g práškového cukru. Maslo s cukrom vymiešame a pridáme karamel. Koľko ho pridáte, toľko ho tam budete mať. Ja som pridala približne 5 polievkových lyžíc. Po karameli prichádza na rad soľ. Znova: pridávajte, ochutnávajte. Pridávajte prstami, pretože ak krém presolíte, skončí v koši.  Takže začnite s ½ kávovou lyžičkou soli a ochutnávajte.  Ak sa vám bude zdať, že soľ necítite, pridajte si! Soľ zvýrazňuje chute (preto sa pridáva do pečenia), takže vám zvýrazní chuť karamelu a koláčiky nebudú chutiť prisladko (takže ich zjete dvakrát toľko).  Nakoniec môžete koláčiky karamelom trocha prizdobiť. Ja som si karamel dala do plastovej zdobičky a polievala. 


 

 Zvyšný karamel som nechala v chladničke a do pár dní bolo po ňom (osvedčil sa najmä pri jedení vianočných oblátok). 



4 komentáre:

  1. MŇÁM!.. Ráda peču muffiny a cupcakes, takže tento recept určitě vyzkouším :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Môžem aj zo salka urobiť ten karamel ? :) lebo ked to robím takto tak sa mi karamel vždy zpečie :/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. neskusala som...ale aj s tym mas dobre skusenosti vyskusaj...budem rada, ak mi das potom vediet!

      Odstrániť
  3. Tak tieto vyzerajú fantasticky!!!!!!Určite výskušam :-))

    OdpovedaťOdstrániť